Yamaha X-MAX 400: Next level

Yamaha X-MAX 400: Next level

Surprise! We mogen ons heugen op een nieuwe Yamaha ‘MAX’-motorscooter: de Yamaha X-MAX 400! De ideale middenweg als je de X-MAX 250 nét iets te lichtvoetig vindt en de TMAX (530cc) nét iets te intimiderend vindt. De Yamaha X-MAX 400 moet door zijn krachtige motor, lage gewicht en compacte vormgeving de ultieme motorscooter worden voor in en rond de stad. Alle comfortabele opties die we kennen van het ‘vorige’ model X-MAX zijn nog steeds aanwezig. Alleen is deze nieuwe 400cc-variant nu nog krachtiger, heeft nog scherpere looks en (naar verluidt) ook nog eens betere rijeigenschappen. De Yamaha X-MAX 400 is dus met recht de ‘next level’ X-MAX!

yamaha-x-max-400-zijkant

Yamaha X-MAX 400: indrukwekkend nieuw design

De X-MAX 400 is qua design van top tot teen ge-restyled maar houdt de karakteristieke en dynamische looks die we kennen van de X-MAX en TMAX absoluut in ere. Terwijl de X-MAX 250 alles behalve achterliep op het gebied van futuristische looks heeft Yamaha dit toch knap weten te updaten. De stroomlijning en details van dit nieuwe design zijn erg mooi uitgedacht en maken deze X-MAX 400 een model op zichzelf (en niet slechts een X-MAX 250 met een groter motorblok). Na deze X-MAX 400 gezien te hebben zou je bijna hopen dat Yamaha de 250cc-variant in eenzelfde styling gaat verpakken.

yamaha-x-max-400-voor-achter

Yamaha X-MAX 400: power up!

Op technisch vlak is het nieuwe (en zuinige) ‘400cc vloeistofgekoelde eencilinder vierkleps 4-takt motorblok’ de grootste noviteit. De X-MAX 400 is met zijn 211 kg weliswaar 30 kg zwaarder dan zijn 250cc-broeder, maar kent qua vermogen en koppel dan ook een zeer respectabele groei (54%). Ten opzichte van de X-MAX 250 gaat het vermogen van 15kW (bij 7.500 tpm) naar 23,18 kW (zo’n 31,5 pk) en neemt het koppel van 21 Nm (bij 6.000 tpm) toe naar 33,88 Nm. Deze specificaties moeten tezamen met het compacte chassis de X-MAX 400 een wendbare en krachtige stads-motorscooter maken die daarnaast geen problemen kent op de snelweg of op hoge snelheid. Een X-MAX gekruist met een TMAX zou je kunnen zeggen.

yamaha-x-max-400-kleuren

Yamaha X-MAX 400: het beste is bewaard gebleven

De X-MAX 250 was vooral geroemd door zijn multifunctionaliteit. Dit zowel op het gebied van sportieve rijeigenschappen als de comfortabele opties die deze motorscooter aan z’n bestuurder biedt. Bijvoorbeeld de mooie getrapte buddyseat waaronder twee integraalhelmen kunnen worden opgeborgen. Maar ook het gestroomlijnde windscherm en de ruime voetplaat helpen aanzienlijk mee aan het hoge rijcomfort van de X-MAX 400. En dan hebben we het nog niet eens over het prachtige nieuwe dashboard en de LED verlichting (voor en achter) op dit model gehad…

Yamaha X-MAX 400: accessoires als ‘finishing touch’

Ook deze nieuwe X-MAX 400 valt volledig naar smaak bij te stijlen. Of je de X-MAX 400 nu über-sportief wilt of als snelweg-cruiser: het kan allemaal. Fijn om te zien dat er ook direct een decibel-verreikende Akrapovic uitlaat onder de nieuwe X-MAX 400 te monteren valt. Nodig? Nee. Stoer? Ja.

yamaha-x-max-400-accessoires

Prijs Yamaha X-MAX 400:

De Yamaha X-MAX 400 is vanaf juni 2013 leverbaar in de kleuren Absolute White, Matt Grey en Midnight Black.

  • Yamaha X-MAX 400: € 6.499,-

Meer informatie en beeldmateriaal: website Yamaha Nederland