Nieuwe Yamaha TMAX (2015): evolutionair

Nieuwe Yamaha TMAX (2015): evolutionair

Eerste ‘scooter-breek’ van de EICMA voor 2015: een nieuwe Yamaha TMAX. Eigenlijk meer een ge’restylde TMAX, maar ach. De TMAX is sinds de lancering in 2001 de meest smaakmakende motorscooter van Yamaha. Door de brute motorkracht van de 530cc 2-cilinder in combinatie met een baanbrekend comfort-level heeft de Yamaha TMAX door de jaren een nieuw maxi-motorcooter-segment laten ontstaan. Met natuurlijk de TMAX als ‘benchmark’ hierin. Genoeg gezweem, what’s up met de 2015 TMAX?

Yamaha TMAX (2015): optische nieuwigheden

Yamaha geeft duidelijk aan dat de 2015 TMAX een solide evolutie (geen revolutie) is van het voorgaande model. Veel punten zijn dan ook ongewijzigd en terug te herkennen bij het 2014-model. Grootste nieuwtje is vooral de nieuwe look van de voorkant van het model. Een nieuw gestroomlijnde voorkuip en windscherm en (natuurlijk) nieuwe full-LED-koplampen. De 2015 TMAX is trouwens ook voorzien van (ja ja) een nieuw spatbord aan de voorzijde en een licht gewijzigd instrumentarium.

yamaha-tmax-2015-1

Yamaha TMAX (2015): technische nieuwigheden

‘Onder de motorkap’ treffen we een aantal mooie verbeteringen en features aan. Te beginnen met de 41mm upside down vorkophanging aan de voorzijde. Deze manier van demping kennen we van o.a. Yamaha’s sportieve motorfietsen en moeten de rijeigenschappen en comfort van de 2015 TMAX aanzienlijk verbeteren. Dito verhaal geldt voor de nieuwe radiale remklauwen met 4-zuigers (voor) en 267mm remschijven. Dat de nieuwe Yamaha TMAX uit steeds meer motorfiets-onderdelen gaat bestaan – zegt genoeg over het kaliber van deze brute motorscooter. Motorisch vertrouwd de TMAX nog steeds op de bekende 530cc 2-cilinder (vermogen: 34.2 kW @ 6,750 tpm / koppel: 52.3 Nm @ 5,250 tpm / hier alle specificaties).

yamaha-tmax-2015-detail-1

Yamaha TMAX (2015): handige nieuwigheden

De Yamaha TMAX is in 2015 ook uitgerust met een Smartkey systeem. Dit systeem zorgt ervoor dat – net zoals bij sommige moderne auto’s – het voertuig gestart/geopend kan worden zonder de sleutel uit je zak te hoeven halen. Hiervoor moet je je natuurlijk wel binnen enkele meters van de TMAX bevinden. Ook handig is dat de nieuwe TMAX ein-de-lijk standaard uitgerust is met een 12V aansluiting voor GSM, MP3 of navigatie. Tot slot zien we een nieuwe multifunctionele tankdop. Ook voor 2015 heeft Yamaha traditiegetrouw een speciale editie van de TMAX. Dit jaar heet ‘ie de IRON MAX. De IRON MAX is technisch identiek aan de 2015 TMAX – maar heeft iets langer op de cosmetische afdeling gestaan. De IRON MAX heeft bijvoorbeeld goudkleurige vorkpoten en remklauwen, aluminium voetplaten en een speciaal uitgedost zadel. Beeld van Yamaha volgt ongetwijfeld later.

yamaha-tmax-2015-features-2

Yamaha TMAX (2015): prijzen / info

De Yamaha TMAX (2015) is vanaf eind 2014 verkrijgbaar in de kleuren Moon Silver, Competition White en Sonic Grey. De Yamaha IRON MAX (2015) komt alleen in de kleurstelling Liquid Darkness.

    • Yamaha TMAX 530 ABS: € 11.799,-