
Yamaha Aerox R, Naked en Aerox 4 (2016)
Voor de Aerox-liefhebbers: de 2016-modellen van de Yamaha Aerox R (2-takt), Yamaha Aerox R Naked (2-takt) en Yamaha Aerox 4 (4-takt) staan binnenkort gewoon weer in de showroom in nieuwe kleurstellingen. Ten opzichte van het huidige modeljaar is de Aerox-familie ongewijzigd gebleven qua specificaties en uitrusting – desondanks is de Yamaha Aerox (als moderne klassieker) alles behalve ouderwets. Integendeel. De looks, de diverse uitvoeringen en het motorische aanbod bieden ieder wat wils. Yamaha heeft namelijk zowel aan de ‘echte’ sportieveling (2-takt Aerox R en Aerox R Naked) als de liefhebber van sportieve looks (4-takt Aerox 4) gedacht.
Yamaha Aerox (2016): geen updates
Net zoals vorig jaar is het 2016-model van de Aerox R, Aerox R Naked en Aerox 4 geheel ongewijzigd gebleven qua specificaties en uitrusting. De Aerox is nog steeds uitgerust met de bekende 13″ vijfspaaks velgen met een 190mm schijfrem aan de voor- en achterzijde. Hetzelfde geldt voor de dito bekende ‘dubbele’ buddyseat met genoeg ruimte voor een integraal helm. Verder zien we ook nog steeds het volledige LCD instrumentenpaneel – dat geïntroduceerd werd op het model ten tijde van de facelift (in 2013) en op de Aerox R Naked een iets andere vorm aanneemt. Tel hierbij op dat de Aerox vertrouwt op een lichtgewicht chassis / bodywork en een knap staaltje styling (officieel: “Yamaha R-Series Supersport inspired styling”) en dan kom je ook in 2016 tot de conclusie dat de Yamaha Aerox nog steeds een van de best verzorgde 50cc sportscooters is – zelfs zonder updates.
Yamaha Aerox (2016): uitvoeringen
De ‘über-Aerox’ is en blijft toch wel het Aerox-model met de 2-takt krachtbron. In 2016 biedt Yamaha voor dit model (Aerox R) 3 kleurstellingen aan tegenover 2 kleurkeuzes voor de Yamaha Aerox 4 en de Yamaha Aerox R Naked enkel in de kleur Power Black. Alleen een beetje jammer dat we 2 kleurstellingen al kennen van het huidige modeljaar. Wellicht dat Yamaha voor 2016/2017 wél grotere plannen voor het model heeft (dan enkel wat nieuwe kleurstalen op het model te copy-pasten). Ondanks dat de specificaties van beide krachtbronnen elkaar nauwelijks ontlopen hebben de 2-takt Aerox R en Aerox R Naked als motor-technisch voordeel dat zij beschikken over iets meer koppel/acceleratie. De 4-takt Aerox 4 legt daarentegen meer kilometers af op een volle tank. Onderstaand de fabrieksopgave van de Aerox-modellen:
Yamaha Aerox R & Yamaha Aerox R Naked (2-takt):
- Vermogen: 2.43 kW @ 6,750 tpm
- Koppel: 3.53 Nm @ 6,500 tpm
Yamaha Aerox 4 (4-takt):
- Vermogen: 2.54 kW @ 7,000 tpm
- Koppel: 3.54 Nm @ 6,500 tpm
Yamaha Aerox (2016): prijzen
De officiële verkoopprijzen voor het 2016-model zijn op dit moment nog niet bekend. Wanneer deze bekend zijn zullen wij deze zo spoedig mogelijk publiceren. Onderstaand de verkoopprijzen van dit jaar (2015); gezien de hoeveelheid wijzigingen op het 2016-model voorspellen wij een nagenoeg identiek prijskaartje.
Meer informatie: Yamaha Motor Nederland
Gerelateerd:
- Yamaha Aerox: nieuwe kleur voor 2015
- Yamaha Aerox 4 (2014): eindelijk 4-takt
- Yamaha Aerox R Naked: toch wél!
- Yamaha Aerox R 2013: Arigato!
Hallo allemaal is de Yamaha Aerox Naked sport ook in 4 takt te verkrijgen? Groet Ruud.
En een 4 tackt heeft geen vario ring meer. Groet Vincent
Lelijk en zijn de aerox helemaal aan het verneuken!!! En dan die k** regels met 2takt verbod wat ene klets. NEDERLAND WAAR ZIJN WE MEE BEZIG????
Even wat anders: Is 2-takt inmiddels niet verboden? of binnenkort? Hoe zat dat?
Voorlopig zijn ze nog niet verboden, er bestaat wel een kans dat 2t brommers de milieu/emissie zones niet meer in mogen in de toekomst(verschillende steden willen in ieder geval geen oude brommers meer in die zones hebben tegenwoordig)
Is in amsterdam al verboden. In de stad en in meerdere steden willen ze het ook gaan invoegen. 4t is veel zuiniger en is beter voor de natuur. Zoals de yamaha aerox 4t rijd 1liter op 55 km. Reken dat maar eens uit op jaar basis met je 2t
Yamaha Aerox R & Yamaha Aerox R Naked (2-takt):
Vermogen: 2.43 kW @ 6,750 tpm
Koppel: 3.53 Nm @ 6,500 tpm
Yamaha Aerox 4 (4-takt):
Vermogen: 2.54 kW @ 7,000 tpm
Koppel: 3.54 Nm @ 6,500 tpm
Maar de 2 takt heeft meer vermogen en dus een snellere acceleratie?
Vermogen en koppel zijn op de 2-takt bij lagere toerentallen beschikbaar. Snellere respons op het gas enzo.
Niks van waar. Heb je het met de doppen? Bij een 2t is 2.43 kw bij 6500 toeren en bij een 4t 2.54 kw bij 7000 toeren. Dus een 4t is sneller in optrekken. Kan langer met een volle tank en is super zuinig 1 liter op 55km. En een 2t is 1 liter op 20 km. Dus een 4t is veel zuiniger en is veel beter kwa optrekken en kwa top snel heid een stuk beter. Dus mensen koop a.u.b een 4t gr Vincent
4-takt beste keus als je gewoon zuinig wil rijden met weinig onderhoud? hoef niet per se op te voeren (miss alleen varioring), iemand ervaring?
Niet met een viertakt maar mijn 50cc aerox (2takt) haalt wel de 110