Vespa GTS & GTS Super 2014: in detail

Vespa GTS & GTS Super 2014: in detail

De nieuwe Vespa GTS en de “sportievere” Vespa GTS Super zijn de grootste, krachtigste en meest geavanceerde Vespa-modellen ooit. De uiterlijke updates beperken zich vooral tot (kleine) esthetische details. Op technisch gebied treffen we echter enkele mooie innovaties aan: nieuwe voorwielophanging, ABS en ASR (tractiecontrole) en zelfs het Piaggio Media Platform (PMP: in dit geval omgedoopt tot VMP): waarmee een smartphone aangesloten kan worden op de Vespa GTS. De GTS en GTS Super komen als 125cc en 300cc variant naar Nederland. Nu alleen nog wachten op de vernieuwde Vespa GTS SuperSport, check ‘m hier!

Vespa GTS & GTS Super (2014): what’s new?

Bij Vespa zijn de laatste tijd lekker aan het brommen. Na onlangs een geheel nieuwe Vespa Primavera en Sprint te hebben gelanceerd was het nu tijd om het GTS-model met z’n nieuwe familieleden te laten matchen. Waar qua veiligheid de nieuwe GTS is ge-upgrade met ABS en het ASR tractiecontrole-systeem (om slippen / doodsmakken te verkomen) is er op het visuele vlak iets minder te melden. De Vespa GTS 2014 is wel – net als de Primavera en Sprint – uitgerust met een vernieuwde mono-voorwielophanging ter behoeve van het rijcomfort. En – over comfort gesproken – ook uitgerust met een nieuw stijlvol zadel/buddyseat. Ook erg fijn dat Vespa de nieuwe GTS heeft uitgerust met een smart-dashboard á la de nieuwe Primavera/Sprint waarop ook nog eens smartphone kan worden aangesloten middels een USB-poort. Tot slot: LED-dagrijverlichting.

vespa-gts-super-300-2014-action-1

Vespa GTS & GTS Super (2014): technisch/motorisch?

En technisch/motorisch dan? Inderdaad, hier is op de ABS/ASR-toevoeging weinig tot niets veranderd. De 2014 Vespa GTS en GTS Super zijn (nog steeds) uitgerust met dezelfde krachtbronnen als z’n voorganger. Het 4-takt-vloeistofgekoelde-300cc-tellende-4-kleppen-met-elektronische-brandstofinjectie-motorblok levert een maximaal vermogen van 22 pk @ 7.500 tpm en een koppel van 22.3 Nm @ 5.000 tpm. De 125cc-GTS moet het met iets minder vermogen/koppel doen: 15 pk @ 9.750 tpm en 12 Nm @ 7.500 tpm. De 2014 GTS en GTS Super staan zowel voor als achter op 12″ velgjes en zijn uitgerust met 220 mm schijfremmen. De 9,5 liter tankinhoud is ook ongewijzigd gebleven. Nieuws-noot van Vespa/Piaggio: de achterschokdemper is op de nieuwe GTS bevestigt met een pin i.p.v. een schroef. Meer valt er echt niet te melden.

vespa-gts-super-300-2014-outdoor-1

Vespa GTS & GTS Super (2014): de verschillende uitvoeringen

Het nieuwe GTS-model komt vooralsnog in 2 uitvoeringen de markt op: de “standaard” GTS en de GTS Super. Waar de GTS de meest elegante uitvoering van het stel is, is de GTS Super hét model voor de liefhebber van sportieve looks. De “standaard” Vespa GTS is versierd met chroom accenten, een handige bagagedrager en een reeks speciale kleuren die de jaren-zestig-look versterken. De Vespa GTS Super kenmerkt zich juist door de zwart afgewerkte 5-spaaks velgen, de roosters / luchtinlaten aan de achterzijdes en een iets andere voorzijde (andere “stropdas” en voorspatbord). Ook de GTS Super heeft een aantal uitvoering-specifieke kleuren die het sportieve uiterlijk accentueren.

vespa-gts-super-300-2014-details-4

Vespa GTS & GTS Super (2014): prijzen en meer informatie

De Vespa GTS 2014 verschijnt in de kleuren: Nero Vulcano, Blu Midnight en Grigio Dolomiti (gecombineerd met een beige zadel).De Vespa GTS Super verschijnt in de kleuren: Nero Lucido, Montebianco, Rosso Dragon en Blu Gaiola (gecombineerd met een zwart zadel met witte stiksels).

vespa-gts-super-300-2014-front

De 2014 Vespa GTS en GTS Super zijn ‘natuurlijk’ iets duurder geworden en het model is tegen meerprijs met ABS/ASR uitgerust.

  • Vespa GTS 125 Super (2014): € 5.259,-
  • Vespa GTS 125 Super ABS/ASR (2014): € 5.359,-
  • Vespa GTS 300 ABS (2014): € 5.619,-
  • Vespa GTS 300 Super (2014): € 5.799,-
  • Vespa GTS 300 Super ABS/ASR (2014): € 5.999,-

Natuurlijk heeft Vespa ook aan de custom-mogelijkheden voor de nieuwe GTS gedacht. Onderstaand is slechts een tipje van de accessoires-ijsberg!

Meer informatie: website Vespa