Vespa 946: de toekomst van Vespa (Update)

Vespa 946: de toekomst van Vespa (Update)

Vespa heeft op de EICMA-beurs in Milaan haar toekomstplannen (voor 2013 en verder) gepresenteerd: de geheel nieuwe Vespa 946. Het Italiaanse merk heeft met de Vespa 946 – il nove quarantasei – namelijk dé scooter onthuld die de toekomstvisie van het merk prijsgeeft. Zowel op het gebied van styling als in technisch opzicht heeft de 946 een zeer innovatief ontwerp – dat overigens wel nog steeds trouw blijft aan de geschiedenis (en ziel) van het merk. En het mooie van alles: deze Vespa 946 is geen eens een prototype! Vanaf het tweede kwartaal (2013) beschikbaar als 125cc motorscooter en laten we duimen voor een 50cc-variant. De Vespa 946 kost een flinke duit maar daar krijg je wel een uiterst exclusieve scooter voor terug!

De MP6: van prototype tot Vespa 946

De Vespa 946 ontleent zijn naam en styling aan een van zijn historische voorouders: de MP6 (prototype) uit 1946. In dit naoorlogse tijdperk heeft Vespa op basis van dit MP6-prototype de weg naar verkoopsucces gevonden. De productie-modellen van destijds waren allen afgeleid van het MP6-prototype maar de MP6 zelf heeft nooit het levenslicht mogen zien. 66 jaar na dato en na grootse wereldwijde verkoopsuccessen lijkt het erop dat Vespa het tijd vindt om hier toch werk van te maken. Goed, wederom heeft het geen MP6 opgeleverd, echter is de Vespa 946 wel een (dikke vette) ode aan deze oer-Vespa. De 946 is een model dat (qua postuur) tussen de ‘small body’ Vespa modellen (LX en S) en de ‘large body’ Vespa modellen (GTS en GTV) in moet gaan zitten. Vespa is hierbij de voluptueuse Italiaanse styling niet uit het oog verloren en heeft de 946 futuristischer weten te ontwerpen dan menigeen op voorhand zou kunnen dromen. Wij vinden de 946 namelijk schitterend. Met als hoogtepunt de “wespentaille”: het kontje van de 946.

Techniek: een monocoque en nieuw motorblok

Vooral de onconventionele ‘monocoque’ (een zelfdragend bodywork van plaatstaal en aluminium vormt aan één stuk het frame) maakt tezamen met de nieuwe luchtgekoelde 125cc 4-takt motor (met 3 kleppen i.p.v. 2 kleppen) deze Vespa 946 niet alleen radicaal lichter maar ook een stuk zuiniger. Dit is belangrijk voor de verscherpte Euro3 standaard waar we in de toekomst rekening mee moeten houden. Het 3V-motorblok (Piaggio) zorgt er samen met een vernieuwd injectiesysteem voor dat Vespa zich op het gebied van verbruik, uitstoot én de duurzaamheid voorlopig geen zorgen hoeft te maken.

vespa 946 wit zijkant

Het nieuwe (3V) 125cc 4-takt motorblok levert ondanks alle ‘bezuinigingen’ toch nog 8,5 kW op 8,250 toeren: zo’n 11,4pk. En ook 10.7 Nm koppel/trekkracht bij 6,500 toeren. Nietszeggend? Deze 3V-motor gaat er prestatiewijs zo’n 10% op vooruit ten opzichte van zijn 2V-voorganger. Reken daarbij zuinige verbruikscijfers (bijna 30% zuiniger dan de vorige generatie van de Piaggio/Vespa 125cc motor) en ruimere onderhoudsinvallen (iedere 10.000 kilometer): een betere win-win-situatie kan je toch niet voorstellen?

Veiligheid: ABS en ASR

Ook op het gebied van veiligheid heeft Vespa alles uit de kast getrokken voor deze nieuwe Vespa 946. Wellicht dat een ABS-systeem op scooters niet geheel vernieuwend is, maar op de Vespa 946 (waar de grootste Vespa-velgen ooit op zitten en tevens is uitgerust met 2 schijfremmen) is dit een aangename extra luxe die tevens het moderne karakter van de 946 onderschrijve. Sterker nog, de 946 ook voorzien van ASR: tractie controle. Voor de eerste keer ooit is er een Vespa voorzien van een tractie controle systeem (ASR): dit systeem moet wegglijdende of spinnende achterbanden voortaan voorkomen.
Vespa 946 voorkant-achterkant

Tot slot: het uiterlijk

Naast alle mooie gadgets en foefjes waarmee de nieuwe Vespa 946 uitgerust is, zijn er meer uiterlijke kenmerken een extra vermelding waard. Design-elementen zoals het ‘zwevende’ zadel, het ‘naked-bike’ stuur en de sportieve luchtinlaten zijn zeer geslaagd overgenomen van de MP6. Reken daarbij ook een schitterend ‘retro-achtig’ LED-dashboard en zelfs gehele LED-verlichting (voor en achter) op de 946, wat wil je nog meer? Het is Vespa zodoende goed gelukt om zowel een totaal vernieuwende scooter te ontwikkelen als dat er eindelijk – na 66 jaar – een soort van productieversie van de MP6 is verschenen. Een zeer geslaagde rit “back to the future” dus.

Vespa 946: prijs

De Vespa 946 is dúúúúúr niet goedkoop, maar wel exclusief (1+1=2). Verkrijgbaar in zwart of wit.

  • Vespa 946 (125cc): € 9.000,-

Vanaf nu te bestellen bij de Vespa-dealer (vanaf het tweede kwartaal 2013 verkrijgbaar). Meer informatie: Vespa 946-website of website Vespa.