
Piaggio Fly 2013: Italiaanse alleskunner
De Piaggio Fly (50cc) heeft zichzelf de afgelopen jaren waargemaakt als het wereldwijd topmodel van Piaggio: een uiterst praktische, betrouwbare en volwassen scooter die dezelfde Italiaanse genen heeft als de Vespa (en dat zie je in de styling terug). Dit zijn dan ook precies de vernieuwingspunten die het Italiaanse merk heeft doorgevoerd op de nieuwe Piaggio Fly 2013: nog meer praktisch nut en nog meer styling. Lees onderstaand hoe dit heeft uitgepakt.
Piaggio Fly anno 2013: de ‘global scooter’
Niet alleen in Nederland maar over de wereld kende het vorige model Fly grote populariteit. De Fly 2013 is volgens Piaggio dan ook ontwikkeld als een multifunctionele ‘global scooter’: een scooter die overal ter wereld en onder vele omstandigheden / gebruiksvormen zonder moeite door kachelt. Het moge daarom duidelijk zijn dat de nieuwe Piaggio Fly uitstekend geschikt is voor stadsverkeer, forens-ritten naar werk en school of gewoon recreatief toeren (met iemand achterop). Ofwel: de Piaggio Fly 2013 kan Nederland in ieder geval op z’n gemak aan.
Design: minstens net zoveel praktisch nut, meer styling
In het nieuwe ontwerp van de Fly is – behalve de grote lijnen – weinig overgebleven van het vorige model: de Fly heeft een complete make-over gehad waarbij opvalt dat er wat chroom en stylisten geleend zijn uit de Vespa-fabriek. Door de subtiele chroom-afwerking tezamen met de nieuwe verlichting en de grote zwarte ‘stropdas’ aan de voorkant heeft de 2013 Fly toch een klein beetje iets weg van een Vespa-light. Gezien de wereldwijde populariteit van dit dochtermerk is daar eigenlijk niets raars aan en ondanks dat dit de Piaggio Fly 2013 iets smaakgevoeliger maakt, vinden wij de algehele combinatie zeer smaakvol. Zo ook het nieuwe instrumentenpaneel / dashboard: de Fly is een échte Italiaan geworden.
De buddyseat van de Piaggio Fly 2013 is enkele centimeters lager geworden, echter kunnen hieronder nog steeds gemakkelijk 2 helmen opgeborgen worden. Niet te vergeten dat de extra opbergruimte bij de beenruimte en het handige bagagerekje op de achterkant ook nog steeds aanwezig zijn. De nieuwe Fly is nog steeds een goede pakezel. Het standaard aanwezig zijn van zowel een zijstandaard als een bokstandaard is bovendien een aantekening waard. Piaggio bestempelt de nieuwe Fly niets voor niets als een ‘small Gran Turismo scooter’: zegmaar een echte alleskunner. Mee eens.
Techniek: ook technisch ge’restyled
Dat de buddyseat zoveel ruimte biedt is mede dankzij de verplaatsing van de benzinetank: deze zit tegenwoordig onder de voetenplank verstopt. De verplaatsing van het zwaartepunt (van achterkant naar midden) op de Piaggio Fly 2013 komt de rijeigenschappen volgens Piaggio absoluut ten goede: het is zelfs veiliger. Bovendien kan je hierdoor handig de Fly tanken zonder je buddyseat te hoeven openen (zie afbeelding hierboven).
Ook motorisch mogen we ons heugen op het nieuwe 50cc 4-takt motorblok van Piaggio met dit keer 4 kleppen. Dit motorblok met 4 geschakelde kleppen – die het verbrandingsproces optimaliseren – zorgt voor zuinigere verbruikscijfers en meer vermogen ‘at the same time’: win-win. Het blok biedt de power en het gevoel van een 2-takt motorblok terwijl je de zuinige verbruikscijfers (en lage emissie-uitstoot) van een 4-takt motorblok behoudt. Het 504T4V motorblok kan 50 kilometer op een liter rijden (6.8 liter tank) en heeft een rijkelijke vermogensopgave van 3.2 kW (4.3 pk) bij 8.250 t.p.m. Samen met de verruimde onderhoudsinterval van 10.000 kilometer doet de 2013 Fly ook motorisch dus een serieuze poging om (wederom) wereldwijd succes te boeken.
Highlights: Piaggio Fly 2013
De Piaggio Fly 2013 gaat verder waar het vorige model Fly reeds goed in was: praktisch nut met stijl verpakken. De nieuwe Fly is in dat opzicht weinig veranderd, alleen maar verbeterd. De nieuwe Fly is iets minder neutraal geworden maar ondanks de nadrukkelijkere Italiaanse flair nog steeds een multifunctionele ‘global scooter’.
Zijn de looks van de Vespa je dus net iets te trendy maar ben je wel op zoek naar een goed gestijlde Italiaanse alleskunner met dito prestaties? De Piaggio Fly 2013 is misschien wel de ‘small Gran Turismo’-scooter waar je naar op zoek bent (en zeg eerlijk: dat klinkt best cool). Verkrijgbaar in de kleuren wit, zwart, blauw en rood en natuurlijk ook met de nodige accessoires!
Prijs en meer informatie: Piaggio Fly 2013
- Piaggio Fly: € 1939,- (verkrijgbaar in 25km en 45km uitvoering)
Meer informatie: website van Piaggio.
Hoi, ik was van plan om het nieuwe 2014 model van de fly aan te schaffen, maar de reactie van aidix schrikt me wel af, heeft iemand hier meer informatie over waarom het 2014 model juist slechter of beter zou zijn?
Ik heb het oude type fly maar ik heb totaal geen problemen mee ik kan hem dan ook van harte aanraden
Heb new fly gekocht Junie 2016 perfect rijd lekker gas demper exenos verlichting michelin banden grotere bobine zijstandart 70 km per uur echt Mooie goede scooter
Hoe rijdt de scooter nu? Zes maanden later? Heb je een begrenzer er op zitten dat hij 70 gaat?
Junie 2016 nieuwe Piaggio new fly gekocht rijd nog perfect goede scooter goeie onderhoud doen en bij houden scheelt veel rijd 70 bij aflevering liep 70 nu nog steeds vanaf 0 km nieuw
Het is een erg goede scooter, ik heb hem 2 maanden geleden gekocht en hij rijd nog steeds perffect. De scooter heet goede veringen en gaat makkelijk door de bochten.
Zelf wist ik nog niet zeker of ik hem wilde kopen, maar het is een top scooter met veel ruimte voor passagier en buddyruimte.
Het enige nadeel wat ik tot nu toe heb gehad is dat de scooter een aantal keren niet is gestart door de kou. Ik heb de scooter met kik moeten starten, maar dat was geen probleem.
Voor derest geen minpunten.
Bij mij vertelde de dealer dat je eerst 3 keer gas moet geven en dan moet starten met een beetje gas.
Dat ik bij mijn oude Zip ook. Ik heb nu een New Liberty , geen probleem. Staat wel altijd onder een hoes.
Ben je nig steeds tevreden? Wat isbde topsnelheid van jouw Fly?
Heb deze week een nieuwe fly besteld bij Roke scooters in Woerden, Ik hope en verwacht veel plezier me te hebben, mijn laaste scooter was een IVA firenzo uit 2013,wat een gammel roestbak, slechte scooter, en wij hebben toen 2 stuks gekochten alle twee geen euro meer waard, deze ware gekocht bij van mouwerik tweewielers in Woerden, slecht afgeleverd, en slechte service.Garantie tot aan de deur, niet zeuren ik heb honderd verkocht en geen problemen, IVA is nog erger krijg alleen antword als je wat wil kopen,
Heb mijn new fly nu 5 maanden, 2500 km gereden doet het heel goed! Geen problemen mee. Ik rij ook door regen en hij heeft er geen problemen mee. Top scooter! Hiervoor had ik het oude model, die had wel wat problemen met regen en viel ook vaak uit. De New Fly heeft ook nog eens een betere wegligging, voelt nog veiliger aan als het oude model.
Nog steeds in bezit? Wat is de topsnelheid? Het verbruik?
Ik heb een Piaggio Fly te leen van mijn dealer,wat een grappig scootertje is dit,lekker pittig motortje en zuinig
hallo! ik ben van plan een tweede hands 4 takt new piaggio fly te kopen maar ik zit nu op de middelbare school maar ik vraag me af of het een groot ding is vergeleken met bijvoorbeeld een Vespa sprint
Ik heb een vraagje welke rekjes passen allemaal op de piaggio fly 2013
Heb Piaggio new fly nieuw gekocht vanaf 0 km meteen snel laten maken
Nieuwe bobine voor exenos
Laag wind scherm
Michelin banden 2
Gas demper achter
Exenos verlichting
Zij standaard
Binnen kappen blauw laten spuiten
Technigas uitlaat Vespa er onder
Loopt perfect 70 km
Kost wat heb je ook wat Kompleet