Peugeot Streetzone: de 'urban' Kisbee

Peugeot Streetzone: de ‘urban’ Kisbee

Op de EICMA 2013 hebben we ‘m al gezien. Sindskort staat de opvallende Peugeot Streetzone 50 eindelijk bij de Nederlandse dealer. De Streetzone – een ‘extreem’ sportief gestijlde Kisbee – valt op door diverse aanpassingen aan het kuipwerk en de trendy kleurstellingen. Stoer, jeugdig en ‘naked’, zo ongeveer het tegenovergestelde van de Kisbee dus. Peugeot brengt zowel een 2-takt als een 4-takt versie van de Streetzone uit. De verschillen tussen deze twee (ja, die zijn er) lees je hieronder.

peugeot-streetzone-2014-zwart-rechts

Peugeot Streetzone 50: een Kisbee Extrême

Ondanks het schrille (uiterlijke) contrast tussen de Streetzone en de Kisbee delen de twee modellen dezelfde basis. De vlakke vloer van de Streetzone is bijvoorbeeld een van de fijne features van de praktische Kisbee (waar vele sportieve scooters dit niet hebben). Ook motorisch deelt de Streetzone de techniek met de Kisbee, daarover straks meer. De voornaamste eigenschappen van de Streetzone zélf zijn toch wel de ‘naked style’-aanpassingen: het stunt-stuur met digitale teller, de zwarte ‘grille’ om de lampenunits en de coole 190 mm schijfrem in combinatie met een upside down voorvork.

peugeot-streetzone-2014-voorwiel-schijfrem

Peugeot Streetzone 50: 2-takt en 4-takt versie

De Peugeot Streetzone is sindskort leverbaar als 2-takt versie, maar staat volgende maand ook met een 4-takt motorblok bij de dealer. Echter is er meer verschil tussen deze twee uitvoeringen dan je zou denken. Het zuinigere 4-takt model is namelijk uitgerust met 12″ wielen (i.p.v. 10″ op de 2-takt) en tevens niet voorzien van het ‘naked’ stuurtje. De sportievere uitlaat heeft ook plaats moet nemen voor de standaard Kisbee 4-takt uitlaat. Merkwaardig is dan wel dat de 4-takt Streetzone €200,- goedkoper is dan z’n iets rianter uitgedoste 2-takt-broeder. Vague…

peugeot-streetzone-2014-achterlicht-2

Peugeot Streetzone 50: technische details

De Streetzone is uitgerust met een luchtgekoelde 2-takt eencilinder die een vermogen levert van 4.1 pk, deze 2-takt Streetzone kan dus aardig vlot lopen (mochten de scooter boetes je niet afschrikken). Andere mooie technische nieuwtje is – zoals eerder genoemd – de extra grote Shuricane 190 mm remschijf met het profiel van een madeliefje (een zogeheten ‘wavered disc’). De achterrem is een traditionele trommel van 110 mm. De Peugeot Streetzone heeft een soortgelijke omvang als de Kisbee, met een wielbasis van 1.256 mm en een rijklaar gewicht van 87 kg. Ondanks zijn compacte formaat is er onder het zadel nog steeds genoeg ruimte om een integraalhelm op te bergen.

peugeot-streetzone-2014-4t-2t

Peugeot Streetzone 50: prijzen en meer informatie

De Peugeot Streetzone 2-takt (kleuren: White, Mad Black, Khaki) is reeds leverbaar bij de Peugeot dealer. De Streetzone 4-takt (kleur: Khaki) staat als het goed is begin juni in de showroom.

  • Peugeot Streetzone (2-takt): € 1.799,-
  • Peugeot Streetzone (4-takt): € 1.599,-

Meer informatie: Peugeot Scooters Nederland