Kymco Xciting 400i: ultieme underdog

Kymco Xciting 400i: ultieme underdog

De Kymco Xciting 500 kan je wegstrepen: hier is de nieuwe Kymco Xciting 400i. ‘Less’ is in dit geval zeker ‘more’ want met 100cc en 20 kilogram minder lost de Kymco Xciting 400i z’n zwaarder gemotoriseerde broeder met furore af. Scherp gelijnde looks (zoals we van de Xciting gewend zijn) in combinatie met opvallend sterke specificaties moet deze Kymco Xciting 400i een geducht tegenstander maken voor (bijvoorbeeld) de nieuwe Yamaha X-MAX 400. Qua looks, prijs en specificaties is de Kymco Xciting 400i in ieder geval sterk concurrerend.

Kymco Xciting 400i legacy: Taiwanees premium

De Xciting-range van Kymco is al enige tijd een goede vertegenwoordiger binnen de sportieve motorscooter-scene. Het nieuwe design van deze strak gelijnde Kymco Xciting 400i is echter uit op meer glorie voor het Taiwanese merk. De Kymco Xciting 400i oogt namelijk volwassener dan zijn voorganger: zowel in grote lijnen als in de kleine details valt de premium-achtige afwerking op. Ondanks dat de Xciting 400i weinig veranderd lijkt te zijn ten opzichte van het voorgaande model is dat toch enigszins optisch bedrog. Er is namelijk veel meer vernieuwd dan op het eerste gezicht duidelijk wordt.

kymco-xciting-400i-geel-linksvoor

Kymco Xciting 400i specificaties: minder cc’s, meer pk’s.

Ten eerste beschikt deze nieuwe Xciting 400i over een nieuw dubbel geïnjecteerd vloeistofgekoeld motorblok (399cc) welke met 36 pk (26,5 kW @ 7.500 tpm) de concurrentie – zoals de nieuwe X-MAX – met gemak weerstand kan bieden. Bovendien is dit blok zelfs krachtiger is dan z’n 500cc-tellende voorganger en is de Xciting 400i ook nog eens 20 kilogram lichter vanwege een nieuw ontwikkeld chassis. Daarbij moeten de 3 schijfremmen (2 voor: Ø 280 mm, 1 achter: Ø 240 mm) met radiale remklauwen de Xciting 400i zonder problemen tot stilstand laten komen. ABS zou volgens de importeur tot de standaard uitrusting van de nieuwe Xciting behoren. Óók is de Xciting 400i uitgerust met 2 verstelbare hydraulische schokdempers (5 standen) om de achtervering zo stug / sportief te maken als je wenst. Met het rijgedrag en de veiligheid van de Kymco Xciting 400i moet het dus goed zitten. Oja, met de 12,5 liter tankinhoud zou je zo’n 300 kilometer moeten kunnen rijden!

Kymco Xciting 400i details: gecamoufleerde makeover

Zoals we eerder aangaven is er meer veranderd dan enkel ‘onder de motorkap’. Ondanks dat de grote lijnen van het model de illusie wekken dat we enkel met een motorische update te maken hebben is er toch meer aan de hand. Zo is de achterzijde van de Xciting 400i geheel vernieuwd en uitgerust met fraaie ‘LED-strepen’ – geheel in lijn met de voorzijde van het model.

kymco-xciting-400i-2013

kymco-xciting-400i-led-verlichting

Ook is de Xciting 400i voorzien van een nieuw dashboard. Hierop is alleen nog een analoge toerenteller aanwezig die de digitale displays vergezelt. Net zoals op het vorige model heb je de mogelijkheid een mobiele telefoon te verbinden met je Xciting – zodat je vervolgens meldingen hiervan op het display krijgt tijdens het rijden. Zelfs de ‘grotere lijnen’ van de scooter hebben toch een makeover gekregen: door de nieuwe styling van het achterlicht en het gedeelte van de voetenplank / treeplank heeft de Xciting 400i – rondom deze delen – een dynamischere styling van het kuipwerk gekregen. Dit geldt ook de buddyseat. Zodoende valt op dat eigenlijk bijna alles vernieuwd is aan deze nieuwe Kymco Xciting ten opzichte van het vorige model. Enkel de karakteristieke ‘neus’ en voorverlichting van de Xciting zijn in takt gebleven. Volkomen terecht overigens.

kymco-xciting-400i-geel-windscherm

Kymco Xciting 400i: prijs, kleurstellingen en meer info

Beter en goedkoper dan z’n voorganger. Wat wil je nog meer? De Kymco Xciting 400i moet binnenkort (halverwege 2013) bij de Kymco-dealer staan in de kleuren Wit en Zwart (al is ‘ie in het race-geel ook zeker niet verkeerd).

    • Kymco Xciting 400i: € 6.249,-
  • Meer informatie vind je (voorlopig) hier: Kymco Xciting 400i minisite
    Specificaties: Kymco modeloverzicht