
Kymco X-Town (2016): de nieuwe Maxi
Een bekend gezicht tussen het EICMA-nieuws van Kymco: de nieuwe Kymco X-Town (300i en 125i) lijkt namelijk het productiemodel te worden van de vorig jaar gepresenteerde Agility Maxi. Het zal eerst het afwachten worden of de Kymco X-Town 300i (en 125i) überhaupt de transportboot naar Nederland gaat zien. Echter zou de ‘rebranding’ van het model naar X-Town een goed voorteken kunnen zijn (en tevens een verklaring van het uitblijven van de Agility Maxi). Misschien omdat de nieuwe modelnaam veel beter bij de ‘X’ in het LED-achterlicht past? Wat de reden ook moge zijn: de Kymco X-Town laat net als vorig jaar weer een sterke indruk achter.
Kymco X-Town (2016): motor-technisch
De Kymco X-Town zal op motor-technisch vlak net onder de Downtown gepositioneerd worden – dit mag trouwens ook prijs-technisch verwacht worden. Desalniettemin valt de X-Town als een ware GT te labelen: thuis in zowel de stad als de buitenwegen en voorzien van veel comfort en praktische nut. De X-Town 300i is uitgerust met een 276cc vloeistofgekoeld 2-kleps motorblok met injectie (bekend uit de G-Dink 300i maar geupdate naar de Euro4-emissie richtlijnen). Deze krachtbron levert (naar verluidt) een respectabel vermogen van 23,2 pk bij 8000 tpm en een koppel van 22,5 Nm bij 6500 tpm. Voor X-Town uitgerust met de vloeifstofgekoelde 125cc (met 4 kleppen) wordt een vermogen van 14,3 pk bij 9000 tpm en een koppel van 11,2 Nm bij 7000 tpm opgegeven.
Kymco X-Town (2016): praktische uitrusting
Bij een echte GT hoort tegenwoordig ook veel praktische opbergruimte. Geen zorgen, want de opslagcapaciteit van de X-Town biedt genoeg ruimte voor twee integraalhelmen. Daarnaast heeft het model ook nog 2 handige opbergvakjes in de kuip onder het stuur gekregen – waar zich onder andere een (inmiddels onmisbare) USB-aansluiting bevindt. Tot slot is het LED-feest op de X-Town een duidelijk kenmerk van deze motorscooter: zo zien we sowieso LED-toepassingen in de voor-, knipper- en achterverlichting. Waarbij de achterzijde zogezegd de show steelt met een verwijzing naar de modelnaam.
Kymco X-Town (2016): technische specs
De Kymco X-Town is op beide modellen standaard uitgerust met ABS (van Bosch) – dit is overigens vanaf 2016 verplicht op alle nieuwe gemotoriseerde tweewielers. Het remsysteem heeft aan de voorzijde (14″ velg) een remklauw met 3 zuigers en een 260mm schijf en achter (13″ velg) een remklauw met 2 zuigers en een 240mm schijf. Verder zien we dat de voorvering wordt verzorgd door een 37mm telescoop voorvork en aan de achterzijde zijn dubbele schokdempers gemonteerd waarvan de veervoorspanning in 5 standen is te verstellen. De tankinhoud zou 12,5 liter bedragen en het netto gewicht zou 177kg voor de 125cc- en 185kg voor de 300cc X-Town bedragen.
Kymco X-Town (2016): meer informatie
Het is voorlopig even afwachten tot 2016 en de plannen van Kymco Scooters Nederland met de X-Town. Komt alleen de 300cc-variant naar Nederland of komen ze allebei? Wat wordt de verkoopprijs? Zodra er meer nieuws bekend is over de Kymco X-Town lees je het op Scooternews.nl!
Update: De Kymco X-Town 300i ABS staat vanaf juli 2016 in de kleurstelling Dark Grey Metallic bij de Nederlandse Kymco dealers.
- Kymco X-Town 300i ABS: € 4.999,-
Jammer dat het bij Kymco helemaal de verkeerde kant op gaat met de prijzen… Kan nu net zo goed naar Yamaha, Honda enzovoorts gaan kijken
Live nog mooier dan de nieuwe Downtown.!
https://youtu.be/WI7Kt5pjGIs
Wordt dit de op volger voor de New dink 50 cc . Hopelijk dan wel met dubbele schokdemper achter