
Kymco K-Pipe: Kekke funbike uit Taiwan
Aanschouw hier de Kymco K-Pipe! Wat ons betreft nu al dé Kymco scooter/motor van het jaar. Ondanks dat de Kymco K-Pipe pas in mei 2013 bij de dealer staat, heeft Scooternews.nl deze opvallende creatie alvast goed onder de loep genomen. Deze “kleine-naked-sportfiets” valt direct op door het mooie lichtgewicht buizenframe en de futuristische looks. Het buizenframe zorgt ervoor dat de semi-automatische K-Pipe (4 versnellingen) een lichte en wendbare scooter/motor is met ook nog eens lage verbruikscijfers. Minstens net zo opvallend is de scherpe prijs van de Kymco K-Pipe (onder de € 2.000,-). Er staat zowel een 125cc als een 50cc versie op het programma, voor de jongere schakelscooter liefhebbers (met rijbewijs AM) is het dus ook feest! Check. It. Out.
Kymco K-Pipe: WTF?
We moeten toegeven: de modelnaam (K-Pipe) is al opvallend op zich. “Kymco K-Pipe” in z’n volledigheid spreek je gegarandeerd niet meer dan 5 keer achter elkaar uit. Anderzijds zal je de naam K-Pipe niet snel meer vergeten na het zien van het model. Want de K-Pipe is een opvallende verschijning. Waar Kymco de laatste tijd alleen met ‘gewone’ scooters de Europese markt betrad is het in 2013 tijd voor een nieuw terrein. Met deze “various, lightweight, fuel-efficient” K-Pipe wil Kymco jonge motorfiets-enthousiastelingen aanspreken: in de vorm van een lichte motorfiets (125cc) en een bromfiets variant (50cc). Een soort speelse middenweg tussen scooter en motorfiets (want: semi-automatisch schakelen zonder koppeling). Welja, alleen al voor de prijs moet hier animo voor zijn!
Design: technisch doordacht buizenframe
Het “Spinal Column” buizenframe (chassis) is toch wel het grootste blikvanger van de K-Pipe. Dit nieuw ontwikkelde chassis weegt slechts 11.8 kilogram – wat zo’n 30% minder is dan een gemiddeld scooterchassis. Bovendien, en niet minder belangrijk, is dit chassis ook zo’n 10% sterker dan Kymco’s voorgaande chassis-producties. Het valt daarom goed te veronderstellen dat dit “Spinal Column” chassis door deze gewichtbesparing ook zorgt voor meer directe rij-feedback aan de bestuurder. Oja. Het ziet er ook prachtig uit!
Hiernaast is de verdere styling van de K-Pipe opvallend fraai. Zie bijvoorbeeld de ‘naked-style’ dubbele koplamp, het LED-achterlicht en het compleet digitale (en multifunctionele) instrumentenpaneel. Maar ook ‘overige’ technische zaken zoals de mono-achtervering en 276 mm remschijf zijn dik in orde. Rondom het gebied van de tank valt goed te zien hoe de diverse elementen ook allemaal stijlvol integreren in het ergonomische design (en buizenframe) van de K-Pipe. Ondanks dat de Kymco K-Pipe qua prijs als budget-scooter/motor bestempeld kan worden valt dit er zeker niet vanaf te zien. Integendeel.
Techniek: lichtgewicht voor de portemonnee
Zoals je waarschijnlijk al doorhad is de invoeging van het opvallende buizenframe alles behalve voor de looks alleen. Omdat de K-Pipe mede hierdoor slechts 102 kilogram weegt kan het zuinige 4-takt (eencilinder) motorblok zo’n 40 kilometer rijden op één liter. Dit zal natuurlijk wel afhangen hoe snel je door de 4 versnellingen van de K-Pipe schakelt. Het semi-automatisch schakelen tussen versnellingen gebeurt zonder toevoeging van een koppeling: je hoeft dus alleen met de voet door de versnellingen te ‘trappen’. Van de 125cc variant is bekend dat deze qua vermogen ruim 8 pk / 7500 tpm ter beschikking heeft en qua koppel 8,5 Nm / 5500 tpm. Ondanks dat dit weinig indrukwekkende cijfers zijn zou dit op de lichtgewicht K-Pipe erg leuk kunnen uitpakken (snelweg rijden is toch niet leuk). Wij zijn dan ook zeer benieuwd naar prestaties en verbruik van de K-Pipe, als dit goed zit kan Kymco groots gaan scoren met het model: bij jongeren, bij scooter- of motorrijders die eens wat anders willen, en bij beginnende motorrijders (geschikt voor rijbewijs A1).
Prijs: Kymco K-Pipe 50cc & 125cc
Het beste hebben we natuurlijk voor het laatst bewaard. De Kymco K-Pipe (alleen in het zwart-wit) is vanaf mei 2013 leverbaar in Nederland voor een ongekend scherpe prijs:
- Kymco K-Pipe 125cc: € 1.799,-
- Kymco K-Pipe 50cc: € 1.699,-
Meer informatie: Kymco K-Pipe minisite
Ik heb deze Kymco K-pipe gekocht voor mijn 16e verjaardag, ik ben een klein meisje. En dan staat dat echt super stoer. Maar bij een oude man ziet het er uit als een plastic speelgoed ding.
Zou ik mogen vragen hoe lang je bent? Ben zelf 1,53 ongeveer en wil misschien deze aanschaffen, is het aan te raden?
Ik raad het aan! Met die lengte
Hebje deze gelocht precies deze met 50cc? Ik zoek hem vind hem nergens.. in deze kleuren
ik ben zelf een jongen van 1.83 die deze brommer heeft gekocht voor mn 16e verjaardag. ik merk dat deze brommer eigenlijk geschikt is voor bijna alle lengtes, als ik erop zit ziet de brommer er inderdaad wat klein uit maar nog steeds staat het erg stoer. als mijn zusje van 1.54 erop zit dan staat het ook stoer maar lijkt het wel iets te groot
Leuk ding,ik ga er eind mei een aanschaffen (50cc) . Voornamelijk voor de fun,voor woon/werk gebruik ik de Kymco Grandink . De prijs is gewoon super,en het model is zeer geslaagd.
hoeveel mm zijn de wielen??
Hij moet echt nog ingereden worden maar ik heb wel bekijks, hij is gaaf en je ziet hem weinig, wat wel lastig is, is het schakelen en dan vooral het naar stoplichtrijden, dan schakel je terug als je daar aankomt, doe je dat niet en je blijft in zijn 3 of 4 staan, val je bijna om bij het optrekken.. ik hou hem standaard dus in zijn 2 bij het opkomen, schakel door naar 3 en alleen bij rechte stukken door naar zijn 4, anders blijf ik in zijn 3 hangen op 42 km p/h. Ook tijdens het schakelen moet… Lees verder »
de mijne is al redelijk ingereden ik haal binnenkort 2000 km en ik rij eigenlijk standaard in de 4de versnelling tenzij ik een heuvel op moet of als ik wind tegen heb.
en als antwoord op je nadelen. het achterwiel blokkeert altijd als de brommer in versnelling staat, bij alle motorvoertuigen waar je kan schakelen is dat het geval dus een automaat scooter heeft dat niet;)
Ik vind het een zeer mooie scooter en wil er mij ook eentje aanschaffen voor mijn 16de verjaardag, maar mag helaas niet van ouders…
Het is in mijn ogen een top model kymco gaat hier goed mee scoren mvrg tjerk kymco fan sinds 1996
Helaas klopt de kleurstelling niet….
Komt in Nederland alleen in zwart – wit!
Andere kleuren worden optie, maar de prijzen daarvan zijn nog niet bekend helaas….
Scooternews.nl: Inderdaad 😉 Afbeeldingen van Kymco kwamen (vooralsnog) alleen in het zwart-rood.
Eind juni komt nu ook de nieuwe G-Dink naar Nederland.
mijn bevindingen over deze scooter is te lezen in de scooterXpress.
GRTN,
Patrick
Kymco die een mooie scooter uitbrengt. Te gek! Valt totaal buiten hun reguliere profiel maar is dan ook direct top. Ze kunnen het wel.
Leuk ding. Dit model is nog niet op de markt. Net leuk als je eens wat anders wil.
Minpunt vind ik wel de achterbrug.