
Honda NSC50R: de R van Repsol Racing
Het in de motorsport befaamde rood-oranje kleurschema van Respol Honda is nu ook beschikbaar op een scooter. Of de Honda NSC50R in Repsol-kleuren ook beter rijdt door deze kleurstelling kunnen we niet garanderen. De scooter ziet er in ieder geval wel sneller uit! Omdat wij de nieuwe Honda NSC50R zo’n toffe scooter vinden hebben wij vorige maand gelijk de eerste persafbeeldingen en informatie hierover op Scooternews.nl geplaatst. De NSC50R schreeuwt echter om meer beeldmateriaal en dat hebben we nu dus ook. Lees en bekijk dit artikel over de NSC50R daarom vooral nog een keer en laat je overtuigen van deze quality stuff!
Achtergrond: Honda en Repsol
Ook Honda kent een rijke geschiedenis in de motorsport. De MotoGP-kenners onder ons zullen weten dat het fabrieksteam van Honda al bijna 20 jaar samenwerkt / gesponsord wordt door de Spaanse oliemaatschappij Repsol. In de afgelopen decennia heeft Honda samen met Repsol dan ook diverse keren de wereldtitel op de naam weten te schrijven met rijders als: Mick Doohan, Valentino Rossi en Casey Stoner. Op enkele motorfietsen van Honda hebben we dan ook eerder Repsol-kleurschema’s mogen aanschouwen maar op scooters (in Nederland) helaas nog niet. Daar is kort geleden (gelukkig) een einde aan gemaakt met de komst van de Honda NSC50R in de kleuren van het Honda Respol MotoGP-team.
Techniek: sportief en zuinig
De Honda NSC50R is voorzien van een luchtgekoelde viertaktmotor (49cc) die volgens Honda zorgt voor een ‘respectabele vermogensafgifte, uiterst lage gebruikskosten en uitmuntende betrouwbaarheid’. Ondanks het agressieve uiterlijk van deze scooter is de NSC50R gelukkig dus geen benzine-slurpend monster zoals de Repsol-racemotoren. De eencilinder van Honda weet een riant vermogen van 2,59 kW (3.5 pk @ 8.250 tpm) te genereren. Maar belangrijker: de NSC50R kent hierbij een brandstofverbruik van slechts 1 liter op 49,8 km. Dit houdt in dat je met de NSC50R zo’n 270 km op een volle tank (5,5 liter) kan rijden. Dit is ongekend zuinig voor een “sportieve” scooter (in combinatie met de best riante vermogensafgifte). Goed gedaan dus door Honda. Ook op het gebied van veiligheid is de NSC50R goed verzorgt. De scooter is uitgerust met het CBS-remsysteem van Honda, waarbij de achterrem is gekoppeld aan de voorrem. Dit systeem zorgt voor extra stabiliteit/controle bij abrupt remmen of het maken van een noodstop. Een soort eerste stap richting ABS op de kleinere scooter.
Uiterlijk: grote wielen en grote koplampen
Opvallend aan de NSC50R ten opzichte van concurrenten als de Yamaha Aerox R en Aprilia SR 50 R zijn de 14-inch wielen. Dit heeft Honda vooral toegepast met oog voor wendbaarheid en stabiliteit in het drukke stadsverkeer. De 14-inch wielen zorgen gelijkertijd ook voor een iets hogere zitposities en ‘groter gevoel’ op de NSC50R. Het maakt de NSC50R zodoende iets volwassener en praktischer ten opzichte van zijn (sportievere) concurrenten maar wel beter geschikt voor woon-werk vervoer en rijden in de stad. Gelukkig betekend dit ook dat er geen concessies zijn gemaakt op het gebied van opbergruimte.
De NSC50R is voorzien van opvallende verlichting. De grote koplampen lijken sterk op de lampunits die we tegenkomen op diverse Honda motorfietsen: de langgerekte dubbele koplampen met geïntegreerde knipperlichten zullen je zeker niet onopgemerkt door het verkeer sturen. Aan de achterkant treffen we een soortgelijke styling aan, ook met geïntegreerde knipperlichten. Dit is zeker een pluspunt: je hebt geen kwetsbare ‘uitsteeksels’ meer aan je scooter die kunnen afbreken tijdens file rijden of stalling. De vormgeving van de lampenpartij zal zeker smaakgevoelig liggen, wij vinden de hoogwaardige ‘motorfiets-afwerking’ hiervan zeker bijdragen aan de ‘klasse’ van deze Honda NSC50R Repsol. Een zuinige scooter met opvallende, sportieve looks. Zet maar op het verlanglijstje.
De Honda NSC50R is trouwens ook gewoon in ‘normale’ kleurstellingen te verkrijgen: grijs en wit. Minder opvallend, maar zeker niet minder mooi!
Honda NSC50R: prijs en meer informatie:
Te bedenken dat je voor dit geld een schitterende Honda scooter terugkrijgt die sportieve rijeigenschappen met moderne, zuinige techniek combineert.
Honda NSC50R Repsol: € 2.099,-
Honda NSC50R: € 1.999,-
Meer informatie: Honda NSC50R (Website Honda)
Hoi ik heb in interesse in de Honda repsol klop het dat deze scooter nu € 2,099
Volgende maand koop ik een Honda NSC50R in Repsol uitvoering,3 jaar oud en 11.000 km op de teller ik kreeg van diverse mensen te horen dat het stuur wat laag zit,en dat de scooter niet geschikt is voor mensen van 1.90 m
ik heb mijn repsol al twee en staat nu op 9000 km op , en voorlopige is nog niets aan 🙂
Ik heb mijn repsol uit voering.. heb hem pas 5 weken en momenteel doet tie helemaal niks meer.. ik denk dat me accu het begeven heeft.. dat is supersnel binnen 3200 km
Had ik ook bij mijne, der zat een verkeerd schroef in me accu. als ik jou was zou ik dat eventjes nakijken..
mijne is trouwens gepikt en totall los gereden. iemand nog een idee waar die verkrijgbaar is want ik kan hem nergens meer vinden nieuw. 🙁
is heel deftig van kwaliteit, want zit al op 1600km zonder nieuwe olie, puur met de fabrieks olie
ja das niet goed da weet ik, maar wou wete HOE goed de motor het doet
in mijn ogen echt super 😉 alleen dat hij begrenst staat op zijn kracht en niet zijn snelheid vind ik minder zeker voor op bruggen
zeer mooie scooter goed afgewerkt en ziet er zeer sportief uit en toch super zuinig! binnen kort ga ik er ook een hallen maar eerst nog ff sparen 😉
ik heb hem nu in Repsol versie. rijd heel fijn alleen nu al een spantje in de uitlaat kapot volgens de dealer (jos Huisman) . moet nu wachten op de eerste beurt voordat het gefikst word. tot die tijd maakt die echt een kut geluid. zit nu pas op 200 km met de scooter. vind dit wel heel erg snel om problemen te krijgen met een scooter.
Mee gereden bij dealer, rijdt erg fijn, genoeg power en ziet er zeer mooi uit. Besteld in het zilver.