
Honda NSC50R: nieuwe kleuren voor 2014
De vorig jaar geïntroduceerde Honda NSC50R heeft voor 2014 een aantal mooie nieuwe kleurstellingen gekregen. De toffe 4-takt scooter (50cc) van Honda is een welkome toevoeging aan het alsmaar slinkende ‘sportscooter-segment’. Heb je het niet zo op trendy retro-scooters en ben je op zoek naar een comfortabele, zuinige en toch sportief ogende stadsscooter? Dan is de Honda NSC50R een model voor op de shortlist.
Honda NSC50R 2014: opvallende looks
De Honda NSC50R is uitgerust met opvallende – typische Honda-stijl – koplampen: de langgerekte dubbele koplampen met geïntegreerde knipperlichten zullen niet onopgemerkt door het verkeer sturen. Aan de achterkant treffen we een soortgelijke styling aan, ook met geïntegreerde knipperlichten. Dit is zeker een pluspunt: je hebt geen kwetsbare ‘uitsteeksels’ meer aan je scooter die kunnen afbreken tijdens file rijden of stalling. Net als de vorig jaar uitgebrachte Honda NSC50R in Repsol-kleuren is er ook dit jaar een rood-wit-blauwe ‘HRC-editie’ van het model (voor de motorsport-liefhebbers).
Honda NSC50R 2014: iets praktischer dan de concurrentie
Het opvallendste verschil met sportscooters als de Yamaha Aerox en Aprilia SR 50 R zijn de 14-inch wielen. Dit heeft Honda vooral toegepast met oog voor wendbaarheid en stabiliteit in het drukke stadsverkeer. De 14-inch wielen zorgen ook voor een iets hogere zitpositie. Het maakt de NSC50R iets ‘volwassener’ en praktischer dan zijn sportievere concurrenten maar (daarentegen) wel beter geschikt voor woon-werk vervoer en rijden in de stad. Gelukkig betekent dit ook dat er geen concessies zijn gedaan op het gebied van opbergruimte.
Honda NSC50R 2014: klinkende specificaties
De Honda NSC50R is voorzien van een luchtgekoelde 4-takt motorblok (49cc) dat volgens Honda zorgt voor een ‘respectabele vermogensafgifte, uiterst lage gebruikskosten en uitmuntende betrouwbaarheid’. Ondanks de sportieve looks is de Honda NSC50R ongekend zuinig: de NSC50R verbruikt slechts 1 liter op 49,8 km. Dit houdt in dat de NSC50R een actieradius heeft van ruim 270 km op een volle tank (5,5 liter). Desalniettemin weet de eencilinder van Honda een vermogen van 2,59 kW / 3.5 pk @ 8.250 tpm te genereren. Ook op het gebied van veiligheid is de NSC50R goed verzorgd. De scooter is uitgerust met CBS (Combined Braking System): een remsysteem waarbij de achterrem aan de voorrem is gekoppeld. CBS voorziet de bestuurder van extra stabiliteit/controle bij abrupt remmen of het maken van een noodstop.
De 2014 NSC50R van dichtbij op de EICMA (via: AutoMotoTube)
Honda NSC50R 2014: prijs en meer informatie
De Honda NSC50R is in 2014 verkrijgbaar in de kleuren Hyper Red, Pearl Cool White, Ross White (HRC Tricolor) en Black. – Net als in 2013 is de prijs van de NSC50R nog altijd zeer schappelijk!
- Honda NSC50R: € 2.199,-
Meer informatie: Website Honda
Wat mij opvalt bij deze scooter.. Is dat hij boven zijn achterband geen spatpordje heeft? Wordt je motorblok niet helemaal vies hier door?
50 cc good for student
Ik begrijp deze scooter niet. Tussen je benen is hij dicht, dus daar zou je normaal de tank hebben, zoals bij de Honda pcx. Maar nee de tank zit toch weer onder de buddy. Resultaat : tank klein. Helmbak klein. En geen ruimte tussen je benen. Wat een enorme en niet te begrijpen misser. Deze scooter is total niet praktisch en heeft als enige verkoop argument dat hij er leuk uitziet.
@revolution70
ik rijd deze scooter zelf. tussen je benen zit een ruimte waar je aardig veel in kwijt kan. (zwaarhangslot, sleutels, portemonne , flesdrinken tegelijk)
je helm kan in de buddy en met een tank van 5,5liter vind ik het toch een mooie scooter.
Kijk eens naar een Speedfight3 of een NewFly. Beide scooters hebben de benzinetank onder je voeten. Hebben ruimte voor een gevulde boodschappentas tussen je benen, en hebben een enorme helmbak die 1.5x groter is dan die van de NSC50.
Verder is 5.5 liter normaal voor een scooter met de tak onder het zadel, maar bij scooters met een dichte middentunnel verwachten we toch echt 9liter zoals bij een Runner of Speedfight3.