
Honda MSX125 (2016): mini-streetfighter
De Honda MSX125 (Mini Street X-treme) is wereldwijd razend populair (red. overal behalve NL) en valt te betitelen als de über-coole opvolger van funbikes als de Monkey, Dax en Ape. De MSX125 is net geen minibike, net geen motorfiets (ook geen scooter) – maar wel te besturen met het lichte A1-motorrijbewijs. De huidige Honda MSX125 gaat ‘alweer’ terug naar 2013 – Honda vond het daarom tijd om voor 2016 een facelift aan het model te geven. Je moet eerst goed kijken maar dan zie je weldegelijk een scherper lijnenspel op de MSX125 en tevens een update op het gebied van techniek en uitrusting.
Honda MSX125 (2016): MSX-ken-ik-die?
De MSX125 is helaas zeldzaam in Nederland (prijs, motorrijbewijs nodig etc.) maar is een kekke verschijning met een hoog knuffelgehalte. Het luchtgekoelde 125cc-eencilinder-motorblok dat in de MSX125 hangt is namelijk een kleine krachtpatser die niks anders wil dan knallen (op één en twee wielen). In samenwerking met de 4 versnellingen (met koppeling) kan er meer koppel (10.9Nm @ 5500tpm) en vermogen (7.2Kw @ 7000tpm) uit het blok geknepen worden dan je zou verwachten – die daarnaast nog vrij economisch met de 5,5L tankinhoud omgaat. Tezamen met het lichtgewicht stalen frame (totaalgewicht: 101.7kg), top-notch afvering en hydraulische schrijfremmen op beide 12″ wielen – is de nieuwe Honda MSX125 een mini-streetfighter met premium uitrusting (en dus niet zomaar uit elkaar valt).
Honda MSX125 (2016): MSX-updates
Het vernieuwde 2016-model MSX125 heeft een duidelijk scherper/moderner/hoekiger design gekregen om meer de ‘mini-streetfighter-look’ te creëren. De grootste blikvangers op dit vlak zijn de nieuwe hoekiger gevormde benzinetank en zijpanelen – en uiteraard de nieuwe ‘dubbele’ LED koplamp van de MSX125. Ultra-cool en ultra-modern (zoals de toevoegingen in Honda’s persbericht rijmen). Verder zien we een compacter en hoger geplaatst kontje met een tevens vernieuwd LED achterlicht. Achterop zitten wordt trouwens lastig als je langer bent dan 1.50m (voorspelling: niet getest). Het laaggeplaatste, korte uitlaat(je) maakt het stoere streetfighter-plaatje af voor het 2016-model.
Honda MSX125 (2016): MSX-informatie
De 2016 Honda MSX125 zal vanaf voorjaar 2016 leverbaar zijn in de kleurstellingen: Matt Axis Grey Metallic, Pearl Himalayas White, Pearl Valentine Red en Lemon Ice Yellow. Prijs van de nieuwe Honda MSX125 (2016) is op dit moment nog niet bekend – uiteraard snel meer hierover!
Deze brommers zijn erg populair in Azie. Ze hebben de styling gelijkgetrokken met de Zoomer X die alleen in Thailand te koop is.
Mag je hiermee op de snelweg? En is het verplicht gear te dragen? Zoals jas schoenen etc. Graag antwoord!
Ik heb de eerste lichting MSX125 gehad, (witte) en redelijk naar voorbeeld van de H2C gepimpt. Weggedaan maar mis hem nog steeds als leuke funbike voor erbij. Wellicht deze nieuwe aanschaffen volgend jaar.
Hoe hard loopt zo’n MSX nou? Kan je er uberhaupt wel mee de randstad in bijv.? Ben best benieuwd 🙂
Mijn MSX liep standaard rond de 100 km. Maar is zeer gevoelig voor tegenwind, scheelt soms tientallen km’s.
Dik! Doet me denken aan de goede oude Streetmagic. Erg jammer dat het geen 50cc is.
Wil je 50cc kijk dan es naar de skyteam urban