
De Kymco G-Dink 50 komt eraan!
Het aftellen is begonnen totdat de nieuwe Kymco G-Dink 50 zich in juni 2013 bij de Dink-familie mag aansluiten. Zo kennen we de Kymco ‘King of the Road’ Grand Dink – die zich door zijn comfortabele uitrusting en rijgedrag voor velen heeft bewezen als de toerscooter bij uitstek. Maar ook de recentere Kymco New Dink is zeker niet verkeerd hiervoor, hoewel het 4-takt motorblok iets vooruitstrevender en economischer is kan de New Dink het (rij)comfort van de 2-takt Grand Dink toch net niet matchen. Al wordt dit natuurlijk wel verdedigd door de goedkopere aanschafprijs van de New Dink. Welnu. Hoe zit dan met deze nieuwe Kymco G-Dink? Best of both Dinks?
Kymco G-Dink 50: 2-takt krachtbron (nog) niet uitgestorven
Dankzij Patrick van Berkum (Kymco Tourclub Nederland) zijn we reeds een aantal (interessante) praktische zaken te weten gekomen omtrent de G-Dink 50. Patrick kreeg namelijk – als enige van Nederland – de kans om de Kymco G-Dink 50 te testen voordat deze op de Nederlandse markt komt en heeft zijn eerste bevindingen reeds met de wereld gedeeld. Een van de opvallendste gegevens is dat de nieuwe G-Dink nog steeds is uitgerust met een 2-takt motorblok. De keuze van Kymco voor de 2-takt krachtbron is gemaakt omwille de ‘Europese markt’. Het 50cc 4-takt motorblok heeft namelijk moeite om z’n prestaties te leveren in de heuvelachtige / bergachtige landen van Europa – daar waar het in Nederland fluitend doorkachelt. Jammer voor Nederland, maar de looks van de nieuwe Dink-telg maken gelukkig een hoop goed.
Kymco G-Dink 50: Grand Dink 2.0
Eigenlijk kunnen we gerust stellen dat de G-Dink een moderne heruitgave van de Grand Dink is. Sterker nog, kijken we bij onze oosterburen (Duitsland) dan zien we dat de G Dink 50 ook daadwerkelijk de opvolger van de Grand Dink gaat worden. De G-Dink biedt namelijk net zoals zijn ‘voorouder’ veel ruimte en comfort: een lage instap, een extra brede treeplank, veel beenruimte en natuurlijk een zeer comfortabele en ergonomische buddyseat. Al blijkt het erg lastig om de epische zitting van de Grand Dink te evenaren: vooral achterop zitten is op de Grand Dink nog net iets fijner (aldus Patrick’s rijverslag). De G-Dink 50 is overigens uitgerust met 9,5 liter tank, wat dichter bij de Grand Dink (10 liter) in de buurt zit dan de New Dink (6,8 liter).
Kymco G-Dink 50: erg strakke looks
Een punt waar de G-Dink 50 wel een stuk overtuigender is dan z’n voorganger zijn de looks. Ergens vallen nog steeds goed de hoofdlijnen van de Grand Dink te herkennen maar de G-Dink is ook duidelijk totaal vernieuwd ten opzichte van de Grand Dink. Op het 4-takt motorblok na is er aan elk styling-aspect aandacht besteed en een vernieuwde twist gegeven. Naast de aansprekende strakkere lijnen van het exterieur van de G-Dink is er ook gedacht aan: extra opbergruimte, een tour-style tankdop in het middenconsole, een zeer mooie verlichtingspartij met led lampjes én een overzichtelijk digitaal dashboard met toerenteller. Combineer dit met de 3 stijlvolle kleurstellingen (rood, blauw, grijs) en Kymco steekt de Japanse merken aardig de loef af!
Rijverslag G-Dink 50: Patrick van Berkum
Hadden wij Patrick niet gehad, dan wisten wij nu nog maar vrij weinig van de Kymco G-Dink 50. Gelukkig is Patrick zo royaal geweest om dit nieuws en zijn rijervaringen met ons te delen via de website van de Kymco Tourclub Nederland. Patrick’s testverslag is voor geïnteresseerden zeker het lezen waard: aangezien Patrick de enige Nederlandse G-Dink testcoureur is – is er simpelweg geen betere “hands-on” review.
Patrick en de Kymco G-Dink 50 op bewegend beeld:
Prijs Kymco G-Dink 50
De Kymco G-Dink 50 is vanaf eind juni leverbaar in Nederland in de kleur Grijs.
- Kymco G-Dink 50: € 2.999,-
Meer informatie: website Kymco
Foto’s met dank aan: Patrick van Berkum / Kymco Tourclub Nederland
Heren van Scooternews bedankt voor het publiceren.
Patrick van Berkum
Scooternews.nl: Graag gedaan!
De Kymco G Dink is een prettig rijdende scooter,ik had de eer deze rode duivel uit te testen en vond hem echt geweldig strak sturen. De beenruimte is werkelijk zeer groot en de scooter trekt zich niets aan van een beetje wind. Ook het motor geluid heb ik als zeer aangenaam ervaren. Mijn voorkeur gaat uit naar de rode kleur, maar dat is een kwestie van smaak,een andere kleur zal er niet minder om rijden.Al met al vind ik het een aanwinst van de Kymco stal.
Inmiddels heb ik de G-Dink vorig jaar ingeruild voor de New People S. Daar naast rij ik nog steeds op de New Dink waar nu ruim 50.000km op staat.
De G-Dink was mij prima bevallen maar gezien de 2takt regels alle 2takt olie schuiten weg gedaan .
Ik heb sinds 2014 deze G dink wat een top scooter is.
Enige nadeel is dat mijn vrouw heel slecht achterop zit.
Reden de stepjes die er nu op zitten.
Op het model hiervoor zat ze wel goed vanwege de voetenplank voor de duo passagier.
Ze moeten gewoon over gaan naar 4 takt anders kom je sommige steden niet eens indus als ik hun was zou ik er vaart mee maken,want ik wil dolgraag grand dink hebben maar doordat er alleen 2takt is ben genoodzaakt iets anders te kopen wat ik niet wil
Der Kymco New Grand Dink – G-Dink ist für mich einer der besten Motorroller ,den ich bis jetzt gefahren habe. Ich habe mir den Motorroller letztes Jahr ,also am 18.5.16 beim Kymco -Händler gekauft. Mitlerweile habe ich schon 150487Km ohne Probleme mit meinem Motorroller gefahren.Mit dem Vorgänger einem Kymco Vitality 50ccm. habe ich ca.75000Km gefahren ohne Probleme. Deshalb werde ich mir wieder einen Kymco Motorroller holen ,aler diesmal einen Viertakter, da ab 2018 keine Zweitakter mehr in der Eu verkauft oder eingeführt werden dürfen.
hoi ik heb net een kymco g dink bij de dealer opgehaald..Rijdt op de teller 63 maar nu blijken die snelheidsmeters behoorlijk af te wijken.hoor ik ….is er iemand anders met een g dink en is die wel eens op de rollerbank geweest met deze snelheid op de teller en wat was de werkelijke snelheid
en is het wel of geen wok melding
Ik kijk nu even op deze site en zie je vraag. Ik heb een G Dink uit 2014 en heb op de rollerbank gestaan wat ik fijn vond. Op de meter 51 km en op de rollerbank 44 km
52 op de teller was 44 op de rollerbank.
hallo ik rijd nog steeds een dink 50 water gekoeld . weet niet het bouwjaar? is een metelic blauwe.. rijd echt nog als nieuw.. een min puntje?? start elke dag.. maar staat hij een week stil.. dan doet hij het niet gelijk?? maar als het contact aan staat dan doe hij het naar ongeveer 10 minuten??? miscien. weet een van jullie wat dat kan zijn? gr co
Dan zuigt ie benzine op… Als ie een week stil staat zakt alles weer terug… Net zoiets als met een diesel… Moet je ook even wachten
Beste mensen.
Ik ben in het bezit van de derde telg van de familie, eerst de kymco kb van nieuw af aan daarna de dink 50 nieuw toen de grand dink 50s en na een ongeluk weer een nieuwe GD 50 s en ik moet het eens zijn met de eerste meneer dat als er geen lampje in zit en geen stroom voorziening is plus dat het scherm erg klein is dat is zeker geen plus punt dat was één van de reden wat hem onderscheide van andere scooters.
Heb nu 3 weken de nieuwe G-Dink in mijn bezit. Hij rijdt heel lekker en zit er goed uit. Hiervoor had ik de Grand-dink waar ik ook vele prettige kilometers mee heb mogen rijden.Toch 3 minpunten ten opzichte van de Grand-dink.
1: Het paarse windscherm is erg mooi van kleur,maar wel erg klein,dus zal ik voor de herfst en winter de grotere scherm moeten gaan bestellen
2: ik mis het lampje onder het zadel.
3: in de grand-dink zat een stroomvoorziening voor de tom-tom,in de G-dink is deze helaas niet aanwezig.