BMW C evolution: elektrische hot shot

BMW C evolution: elektrische hot shot

BMW heeft eindelijk een productieversie van de BMW C evolution aangekondigd. Volgens opgave is deze elektrisch aangedreven motorscooter (rijbewijs A) krachtig, wendbaar, comfortabel en zeer geschikt voor dagelijks gebruik met zijn actieradius van 100 kilometer. Dankzij slimme recuperatie van remenergie en de keuze uit vier rijmodi kan de berijder bovendien zelf kiezen voor sportieve rijdynamiek of maximale efficiency. De BMW C evolution is dus werkelijk een evolutie op het gebied van elektrisch scooter rijden. Nu alleen nog even geduld hebben en snel beginnen met sparen…

BMW C evolution: achtergrond

BMW Motorrad betrad vorig jaar de markt van de maxi-motorscooters met de BMW C 600 Sport en de BMW C 650 GT. Deze door een tweecilinder benzinemotor aangedreven tweewielers vallen direct op door hun dynamische handling, hoge prestaties en Beierse ‘batch’. De BMW C evolution scoort op dat vlak zo mogelijk zelfs nog beter. In acceleratie doet deze elektrisch aangedreven motorscooter namelijk niet onder voor een vergelijkbare variant met verbrandingsmotor. Hij is daarentegen wel emissievrij en biedt een heel nieuwe en vooral stille rijbeleving op twee wielen. De BMW C evolution is onderdeel van BMW’s visie op elektrische mobiliteit, waarbij sterk wordt gelet op praktische gebruiksmogelijkheden van elektrisch aangedreven voertuigen en op een zo aantrekkelijk mogelijk design. Mission accomplished?

bmw-c-evolution-2014-action-4

BMW C evolution: (elektrische) prestaties

De BMW C evolution wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde elektromotor van 11 kW (15 pk), die via een getande riem het achterwiel aandrijft. Tijdelijk kan de krachtbron een piekvermogen leveren van 35 kW (47 pk). De acceleratie van 0 tot 50 km/u is mogelijk in 2,7 seconden, van 0 tot 100 km/u kan in 6,2 seconden. De topsnelheid is begrensd op 120 km/u. In de praktijk is met een volle accu (8 kWh) een afstand van 100 kilometer af te leggen voordat opladen weer nodig is. Dat kan via het 220-volt elektriciteitsnet thuis in vier uur bij een stroomsterkte van 12 ampère. Of in drie uur bij een stroomsterkte van 16 ampère. Een grotere actieradius, krachtig vermogen en kortere laadtijd: elektrisch rijden is in opmars.

bmw-c-evolution-2014-schuinvoor

BMW C evolution: recuperatie van remenergie en 4 rijmodi

BMW Motorrad heeft een uniek systeem ontwikkeld voor recuperatie van remenergie. Het is de eerste tweewieler die dat automatisch doet bij ‘gas dicht’ en remmen. De berijder van de BMW C evolution kan de balans tussen dynamiek en efficiency letterlijk naar zijn hand zetten dankzij de keuze uit vier rijmodi. In de Road-modus levert de motor zijn maximale acceleratiekracht en is de terugwinning van remenergie bij het sluiten van het ‘gas’ 50% en bij het remmen 100%. In de Eco Pro-modus is de acceleratiekracht begrensd en daarmee is het stroomverbruik lager. Recuperatie bij afremmen is onder alle omstandigheden maximaal. De Sail-modus vermijdt terugwinnen van energie als ‘het gas’ wordt gesloten. De scooter rolt door nagenoeg zonder enig remmend effect. Voor maximale dynamiek zorgt de Dynamic-modus, dan is het volledige vermogen beschikbaar en zo veel mogelijk recuperatie van remenergie.

bmw-c-evolution-2014-rijmodi

BMW C evolution: all-inclusive op het gebied veiligheid

De BMW C evolution heeft geen doorsnee frame als een motorscooter met een verbrandingsmotor. Er is eerder sprake van een centraal in aluminium gegoten frame als behuizing voor de accu. Aan de voorzijde is een stalen balhoofd voor de voorvork gemonteerd; achter is een stalen buizenframe bevestigd en de ophanging voor de enkelvoudige swingarm. De wielophanging en demping komen voor rekening van een upside-down telescopische voorvork en de swingarm achter is voorzien van een schokdemper met een schroefveer. De BMW C evolution is standaard uitgerust met ABS en krachtige schijfremmen. Hiernaast zorgt Torque Control Assist (TCA) voor superieure controle bij wegrijden en accelereren. Omdat de elektromotor direct vanaf stilstand zijn maximale trekkracht levert, is TCA vooral bij het wegrijden op een gladde ondergrond, zoals natte klinkers, een welkome veiligheidsvoorziening om het doorslippen van het achterwiel te beteugelen.

bmw-c-evolution-2014-frame

BMW C evolution: andere gidgets & gadgets

De BMW C evolution is uitgerust met een serie innovatieve voorzieningen, onder meer achteruitrijassistentie – een handige hulp bij stapvoets manoeuvreren. Het is ook de eerste motorscooter met LED-dagrijverlichting met additionele stadsverlichting. Het grote TFT-kleurendisplay geeft informatie over het gemiddelde energieverbruik in kWh/100 km, de geleverde stroomkracht, de laadstatus van de accu, de gemiddelde snelheid, het voltage van het elektrische boordnet en het hoogspanningssysteem en de resterende actieradius. In dat laatste geval houdt de boordcomputer rekening met de ingestelde rijmodus. Een staafdiagram geeft aan hoeveel remenergie wordt gerecupereerd. Sweet!

bmw-c-evolution-2014-dashboard

BMW C evolution: release & meer informatie

De BMW C evolution maakt in november zijn publiekelijk debuut op de EICMA 2013 (in Milaan). Daar zal ongetwijfeld ook een release-datum en prijsindicatie duidelijk worden. Hou onze website in gaten en blijf op de hoogte hiervan!

Update: De BMW C evolution staat vanaf 2 mei voor €15.250 incl. BTW bij de BMW Motorrad dealers!

Meer informatie (voorlopig): BMW Website (Urban Mobility)